RYHMÄYTYMINEN - YHTEYS
Ihmiset saapuvat ryhmään jokainen fyysisine, psyykkisine ja sosiaalisine tarpeineen, kokonaisina ja erilaisina ihmisinä. Kun käytetään monipuolisia menetelmiä, jokainen löytää ilmaisulleen jossakin kohtaa tavan ja välineen nousta lentoon. Välillä voi olla hankalaa ja vaikeaa, siivet laahaavat maata ja ei huvita, ei tajua miksi jotakin tehdään, ei jaksa keskittyä. Omille epämukavuusalueille joutuminen ja rajojen venyminen on kuitenkin tärkeää.
Ryhmä on saatu kokoon, siitä on kerrottu flyereissa, lehdissä, verkkosivuilla, ilmoitustaulujen julisteissa, sosiaalisessa mediassa, se on koottu varta vasten tai sana uudesta toiminnasta on levinnyt. Ohjaaja hakee itse jännittyneenä häntä odottavat jännittyneet ihmiset. Vaikka ohjaajana tuntisitkin osan ryhmäläisistä, uudessa ryhmässä kaikki luodaan ja kaikki luovat itsensä uudelleen. Sillä hetkellä kun istutte ensimmäisen kerran piirissä, jännittyneinä, innokkaina, asenteellisina tai motivoituneina, ohjaajana ehkä tajuat, kuinka vähän tiedät enää siitä millainen seos tästä syntyy. Se on samaan aikaan kutkuttavan ihanaa ja kouraisevan pelottavaa, ja juuri siksi täynnä mahdollisuuksia.Mutta et ole yksin, onneksi energia ei kulje vain yhteen suuntaan ja siitä kannattaa pitää huoli. Ryhmästä on vastuussa jokainen siihen kuuluva.
TEHKÄÄ RYHMÄN KANSSA DRAAMASOPIMUS
Turvallisen ilmapiirin luominen, pohjan rakentaminen, on tärkeää. Sen päälle voi alkaa hitaasti kerätä eri painoista materiaalia, jokainen voi myös nojata ryhmään eikä se murru. Mistä turvallinen ilmapiiri syntyy? Ainakin siitä että jokainen otetaan huomioon, vastaan ja toivotetaan tervetulleeksi. Ryhmäläisten pitää myös saada rauhassa tutustua toisiinsa, jonkinlainen yhdistävä asia, esimerkiksi yhteinen intressi ”haluan tehdä draamaa tai haluan oppia uusia asioita ja pitää hauskaa”, ryhmäläisten välillä edistää jo sinällään turvallisen ilmapiirin syntymistä.Käytännössä toimiviksi ovat osoittautuneet erilaiset toiminnalliset leikit, puhuvat päät saattavat uuvuttaa ja antavat muille aikaa jännittää ja pelätä omaa vuoroaan ja hioa paniikissa ”suoritustaan”. Leikkien yllätyksellisyys ja toisaalta myös niiden ”säännöt” , rajat ja kaavamaisuus eivät usein anna tilaisuutta pelätä tilanteita etukäteen ja toiseksi leikkien kaavat antavat turvalliset puitteet toimia. Koska leikkejä ei voi kontrolloida samalla tavalla etukäteen ne saattavat usein myös ärsyttää.
TEHKÄÄ RYHMÄN KANSSA TUTUSTUMISHARJOITUKSIA JA LEIKKEJÄ
Muutamia ajatuksia ja pureskeltavaa ohjaajalle
Heittäytykää. Kun pyydät muita sitoutumaan, antautumaan ja heittäytymään, tee myös itse niin. Usko omiin menetelmiisi, valintoihisi ja aikatauluihisi. Joskus täytyy ehkä kuitenkin nakata kaikki suunnitelmat pois ja keskeyttää draamatyöskentely, antaa vapaata tilaa, ottaa yhteinen leikki tai keskittymisharjoitus. Kuunnella hetkessä, intuitiivisesti, sitä mitä ryhmän kanssa täytyy tehdä ja mikä palvelee ryhmää parhaiten. Se kannattaa uskaltaa tehdä, silloin voivoi synnyttää jotain sellaista mitä ei olisi koskaan osannut suunnitella etukäteen!
Pitäkää hauskaa. Huumori rentouttaa ilmapiiriä ja helpottaa ihmisten tutustumista. Moka on lahja, siitä syntyy jotain uutta. Mokaamisen pelon ja sen synnyttämän ilmapiirin poistuttua alkaa tapahtua. Kun mokaat itse, sitähän teemme usein, älä rankaise ja väheksy itseäsi tai yritä epätoivoisesti piilottaa virhettäsi. Kerro mitä tapahtui ja jatkakaa eteenpäin, näin toimit esimerkkinä ryhmälle siitä miten mokaan voi suhtautua.
Kuulkaa. Ohjaaja on vastuussa ryhmäprosessin ohjaamisesta ja etenemisestä, sekä siitä että jokainen ryhmäläinen tulee kuulluksi. Joskus kaikkien mielipiteiden kirjaaminen esim. paperille tuo näkyväksi koko ryhmän kirjon ja auttaa ryhmää ymmärtämään mielipiteiden moninaisuuden. Yhdenvertaisuus ryhmässä muutenkin.
Tukekaa. Ryhmän toimiessa ryhmäläiset voivat vuorotellen nojata ryhmään ja saavat tukea toisiltaan. Prosessi kuuluu myös sinulle, mutta omat henkilökohtaiset asiat tai ohjaajuutta koskevat asiat käsitellään tietenkin muualla. On siis hyvä saada jostakin vertaistukea, vaikka sen verran että voi vaihtaa kokemuksia ryhmän ohjaamisesta, jakaa harjoitteita tai ihmetellä asioita, ehkä tunnet jonkun muun joka vetää myös ryhmää. Joskus saattaa tarvita järjestelmällisempääkin vertaistukea esim. jos ryhmässä tulee hyvin ongelmallisia tilanteita tai ryhmädynamiikka on erittäin tulehtunut.
< < Takaisin ryhmäytymissivulle