Harjoituksia materiaalin tuottamiseen

Pitäkää valitsemanne aihe mukana jokaisessa harjoituksessa. Lähtökohtanne aiheeseen ja sen kautta harjoitukseen voi siis olla kuva, äänite, video, ääni, valo, teksti, puku, pienoismalli, esine, muisto, kokemus tai vaikka tapahtuma. Harjoitukset on pyritty jakamaan väljiin ryhmiin. Sitten vain esiteltyjen harjoitusten pohjalta rohkeasti kokeilemaan, varioimaan ja keksimään harjoituksia itse! Käyttäkää alla olevia harjoituksia soveltaen ja tehkää niistä oman näköisiä. Se mitä te näiden kautta löydätte, on teidän tutkimusretkenne. Muistakaa kirjata tehdyistä harjoituksista syntyneet ideat muistiin jo tässä vaiheessa. Vaikka tuntuisi siltä, ettei niitä unohda, ne voivat unohtua hyvinkin helposti. Melkein varmasti.

Patsaita

Patsaat, jähmyt, still-kuvat, miksi niitä haluaakin kutsua, ovat hyvä tapa lähestyä näyttelyssä olevaa, aiheeseen liittyvää kuvastoa. Mitä näette kuvassa? Ottakaa samanlaiset asennot ‒ mitä tapahtuu kun sen laittaa liikkeelle, herättää henkiin? Valituista kuvasta voi tehdä patsaita ja patsaskertomuksia. Voitte asettautua vaikka näyttelyyn kuvan lähettyville ja tehdä patsaan siinä tai viedä patsaskuvan kokonaan toiseen tilaan. Voitte tehdä kuviin rinnakkaiskuvia, muokata niistä oman tulkintanne ja tuoda esille oman näkökulmanne. Ajatelkaa, että kuva, jonka olette valinneet, on valokuvaajan ottama kuva käännekohdasta. Mitä siis tapahtui ennen ja jälkeen kuvan ottamisen? Tehkää ”ennen” ja ”jälkeen” -still-patsaat ja pyörittäkää muodostunut tarina läpi kohtauksena.

Liikettä

Liikkeen täydennys. Liikutaan pareittain. 1.Toinen tekee liikkeen ja still, toinen täydentää ja still. 2. Toinen tekee liikkeen, toinen nappaa vauhdista jatkaen liikettä ja varioi sitä, sitten toinen nappaa taas vauhdista jne. Syntyy yhteinen tanssi. Käsittelemänne aihe voi toimia liikkeellisen harjoituksen lähtökohtana.

Liikesarja.
1. Mitä mahdottomia toimintoja aiheeseenne liittyy? Kirjoittakaa niitä lapulle. Esim. aiheena suru, mahdoton toiminto, vaikka ”repäise suru rinnasta, polta se ja ole taas onnellinen”.
2. Jokainen nostaa yhden lapun ja tekee siitä toimintoa kuvaavan liikkeen tai liikesarjan. Aikaa on muutama minuutti, tehkää liikesarjasta tarpeeksi yksinkertainen, jotta sitä voi toistaa ja opettaa jollekin toiselle.
3. Kaikki toistavat yhtä aikaa omaa sarjaansa.
4. Sitten ryhmä jakautuu kahteen osaan, toinen puoli katselee, sitten vaihto. Tehtävää voi jatkojalostaa erilaisilla nopeuksilla. Millainen kohtaaminen syntyy kahden erilaisen mahdottoman toiminnon tapaamisesta? Miten ne vaikuttavat toisiinsa? Tässä liike voi lähteä uuteen suuntaan ja antaa sen viedä.

Improvisaatiota

Miten synnytettyä kohtausta tai kohtaamista voidaan varioida improvisaation keinoin? Kohtaus on voinut syntyä vaikka näyttelyn kuvasta, jossa kaksi tai useampi henkilö on tekemässä jotakin, tai lähtökohtana voi olla näyttelytekstin innoittama lähtökohta jostakin tapahtumasta.

Kohtaukset rajoitteilla. Eri aakkoset, jossa saa puhua aiheesta vaan samalla aakkosella alkavilla sanoilla. Tai esim. toisella A ja toisella M.

Kohtaukset tyylilajeissa. Tehdään peruskohtausta eri tyylilajeissa esim. action, kauhu, romanttinen komedia, seikkailu, historiallinen pukudraama, kreisikomedia, sketsisarja, road-movie, saksalainen etsiväsarja/dekkari, scifi, opettavainen lastensatu, Kaurismäki-tyyli, musikaali, ooppera, asiaohjelma, tosi-tv, uutiset.

Kohtaus eri pituisena. Muutetaan saman kohtauksen kestoa esim. 1 min/30 s /15 s.

Tekstiä

Teksti voi jälleen olla näyttelystä tai ryhmäläisten itse tuottamaa, aiheen innoittamana. Kokeilkaa tekstin kanssa erilaisia rytmejä, älkää pelätkö tilaa ja taukoja. Muistakaa kontakti itseen ja muihin.

Teksti ja sen jakaminen. Jokaisella on oma teksti, joka luetaan kaikille ääneen.Ota pari ja keskustelkaa tekstivalinnoistanne. Miksi, mistä jne. Jokainen saa hieman aikaa etsiä tekstistä ydinajatus. Käydään sanomassa ydinajatus kaikille edessä. Jokainen saa käteensä 'mikrofonin' ja julistaa ydinajatuksensa muille. Jokainen käy vuorotellen kuiskaamassa ydinajatuksensa, kertomassa sen kuin se olisi jotain kallisarvoista, jota kukaan ei saa kuulla tai sen saavat kuulla vain valitut korvat. Miten teksti ja sen sanoma muuttuivat?

2 lausetta. Yksin: Valitkaa tekstistä kaksi lausetta ja opetelkaa ne ulkoa. Käyttäkää lauseita herkutellen. Mitä tapahtuu kun ei puhu? Hiljaisuus on kiinnostavaa. Pareittain: Tehkää hetken peiliä ja kertokaa/keskustelkaa samalla näillä lauseilla. Parityö jatkuu: Suunnitelkaa parin kanssa kohtaus, johon nämä lauseet sisältyvät. Kohtaus, jossa 2 ihmistä kohtaa; sisääntulot, saa käyttää tuolia, miten kohtaus loppuu? Tekstinä saa käyttää vain näitä lauseita ja irrotettuja yksittäisiä sanoja lauseista. 2 lausetta -kohtaukset esitetään ja puretaan.

Teksti tekona. Valitse yksi lause tekstistä ja valmista esitys, jonka kesto on vähintään 2 min. Etsi tekstistä teko eli jokin toiminto, johon teksti virittää. Valitse tilasta paikka, jossa esität tekstin. Katsotaan esitykset, hiljainen kuljetus jokaisen paikasta toiseen. Mitä näitte, mitä mielenkiintoista havaitsitte niissä kohdissa, joissa ei tapahtunut oikeastaan mitään? Mitä te aloitte nähdä? Mitä tekoja / liikkeitä havaittiin?

Tekstikuoro – äänimaisema. Puolet ryhmästä muodostaa kuoromaisen asetelman ja yhdistelevät simultaanisesti omaa tekstiään/sanoja sieltä. Voi esim. käyttää jo opeteltuja osuuksia ja katsotaan millainen uusi kokonaisuus tästä syntyy. Toinen puoli kuuntelee ja sitten tehdään vaihto. Miten tekstit alkavat kommunikoida keskenään ja muodostavat uusia merkityksiä tai tunnelmia?

Roolihahmoja ja esineitä

Aiheen valintanne ja näyttelyaineiston kautta saatatte törmätä erilaisiin henkilöihin. Millaisia he ovat, minkälaisia ovat heidän tarinansa, millaisina te haluatte heidät esittää? Käytössänne voi olla jotakin puvustoa, yksinkertainen hattu, keppi, kengät ja huivikin voi riittää. Jokainen valitsee jonkin asusteen - millaiseen roolihahmoon se sinua houkuttaa, kuka ehkä käsittelemistänne henkilöistä sen kautta rakentuu? Lähtökohtana voi olla myös esineen tarina, jota voi varioida hahmoihin liittyvillä harjoituksilla. Mikä valittu esine on, kenelle se on mahdollisesti kuulunut, missä se on seikkaillut, mikä on sen tarina ja miten se on päätynyt museoon?

Roolihahmojen muistojen kuoro. Roolihenkilöiden rukouksia, muistoja voi yhdistää jälleen yhdessä tehtäväksi kuoroksi. Kuorossa käytetään 1-2 lausetta. Jaetaan ryhmä kahteen osaan, toinen puoli esiintyy ensin, toinen kuuntelee. Ensimmäiset kuorolaiset kuuntelevat toisiaan, tekevät ns. puhekuoron, jossa sanojen satunnainen/harkittu sijoittelu synnyttää uuden ”tarinan”. Kuuntelu, hiljaisuus, rytmi, toisten kunnioittaminen. Millainen kokonaisuus syntyy, kun lauseita toistetaan kuoromaisesti? Sitten vaihto ja lopuksi vaikka molemmat ryhmät yhteen.

Roolihahmojen muiston esitys. Koko tila käytössä. Jokainen etsii paikan, johon roolihahmo ja hänen muistonsa omasta mielestään sopii. Muistot kerrotaan jokaisen valitsemassa omassa paikassa. Jos paikassa on jotakin mitä voi käyttää, esim. kokeilupiste tai esine, se on sallittua. Kierretään paikka kerrallaan. Muistot luetaan roolissa, toiminta on suotavaa.

Tilaan, valoon, varjoon ja ääneen liittyviä harjoituksia löydät Labran TILA-osiosta.

< < Takaisin aihe ja harjoitusvaihe-sivulle