Tilana museo

Devising-menetelmällä tutkitaan erilaisia aiheita ja prosessin aikana kerätystä materiaalista kootaan lopuksi esitys, siis missä se esitetään? Eihän museossa oikein voi mitään tehdä, ei voi koskea eikä ottaa mitään käyttöön, koko ajan täytyy vaan varoa museoesineitä. Joka paikassa on lappu että ”älä koske” tai selän takana vaanii vitriini. Siinähän ne tekstit on kai vieressä missä asioita kerrotaan, miten niistä voi lisää kertoa? Vai onko niin että pitää siis koko joukon mennä johonkin toiseen tilaan, sinne survotaan tyhjään tilaan niin lapset kuin aikuiset jotain toiminnallista tekemään. Miten siellä voi esitystä tehdä? Lavastetaanko se jotenkin?

Museoiden näyttelyissä pyritään ottamaan huomioon elämyksellisyys, yleisötyötä ja muita toimintoja kehitetään jatkuvasti sen suuntaisiksi. Tilaa on toki jäätävä myös rauhalliselle kokemiselle, havainnoinnille ja olemiselle, tilaa omien oivallusten syntymiselle. Ryhmänne devising-menetelmällä museon näyttelyiden lähtökohdista valmistama esitys voi toimia avauksena tähän oivallusten tilaan. Sama rauhallisen havainnoimisen ja pysähtymisen tila voi parhaimmillaan toteutua myös esityksessä, jonka myötä koetaan toiminnalliseen muotoon siirrettyä tietoa ja työryhmän tekemiä havaintoja aiheesta ja tilasta. Museosta, näyttelyn esillepanosta ja toimintaperiaatteista riippuu, voiko esityksen tapahtumapaikkana olla Teatterimuseon työpajojen ja esitysten tapaan koko näyttely vai toteutetaanko se jollakin rajatulla näyttelyn alueella tai erillisessä työpajatilassa. Joka tapauksessa lähtökohtana toimivat näyttelyn herättämät ajatukset ja niiden kautta syntyvä toiminta.

Toiveena on, että kävijälle/kokijalle avautuu uudenlaisia näkökulmia ja lähestymistapoja museoon ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Devising- menetelmällä tehty esitys voisikin olla jollain tavalla perinteisen opastetun kierroksen ja työpajan elementtejä yhdistelevä kokemus, josta jokainen löytää oman kosketuspintansa ja kulmansa. Museo on oppimisympäristö, jota museon henkilökunta ja esim. koululuokka tai museossa harjoitteleva ryhmä voivat hyödyntää. Mitä syntyy kun erilaiset kokemukset, oman alansa asiantuntijat ja uudet näkökulmat yhdistetään? Millä tavalla näyttelyt aukeavat niin tekijälle kuin kokijalle? Tärkeintä on, että museota ja sen sisältöjä opitaan käyttämään aktiivisesti ja kokeillen. Devising-menetelmän keinoin oppiminen museoympäristössä saa olla osallistuvaa, uteliasta ja hauskaa.

< < Takaisin tila-sivulle