PALASISTA ESITYKSEKSI

Millainen on esityksenne muoto? Mihin pyritte rakenteellanne? Saavutetaanko sillä mitä halutaan eli saatteko rakenteen kautta haluamanne aiheen esiin, aihe, johon olette sukeltaneet ja tutkineet sitä eri harjoitusten avulla, vapaasti assosioiden ja ideoiden. Millainen muoto tukee sitä?

Suljettu esitysrakenne on tyypillisimmillään aristotelinen draama; alku, keskikohta ja loppu. Avoin esitysrakenne voi olla muodolla leikittelevä, katkelmista koostuva tai vaikkapa rinnakkaisesti kulkevat aiheet, kuvat, teksti, valo, ääni ja liike, jotka antavat tilaa assosioinnille. Aihe on laajentunut, eikä sitä välttämättä yritetä selittää, tarjota ratkaisuja tai ”vääntää rautalangasta” katsojalle. Esityksessä tapahtuville asioille ei tarvitse ole järkeviä selityksiä tai se ei ehkä etene loogisesti ”alku, keskikohta ja loppu” –rakenteella. Esitys voi olla unenomainen ja pirstaloitunut. Tilaa jää katsojalle oman mielekkään kokemuksen rakentamiseen.

Muotoja kannattaa hakea ja lainata muista taiteenaloista, luonnosta, rituaaleista, mediasta tai vaikka tekniikasta. Rakennatteko esityksenne tv-kanavan ohjelmatarjonnan, luonnon kiertokulun tai koneen käyttöohjeiden muotoon? Vai onko se maalauksen pinta tai partituuri erilaisille soittimille? Miten esitysjärjestys muodostetaan, arvotaanko se vai järjestättekö sen yhdessä palapelimäisesti kooten? Kokeilkaa erilaisia esitysjärjestyksiä, elementtejä rinnakkain ja peräkkäin. Millaisia mielleyhtymiä niiden liitosta syntyy? Katsoja alkaa itse rakentaa näkemästään kokonaisuutta, yhdistävänä tekijänä kaikessa on valitsemanne aihe. Luottakaa katsojan kokemukseen ja kykyyn muodostaa irrallisista osista itse syy-seuraussuhteita.

Millaisia turvallisuus- ja esteettömyyskysymyksiä museossa on ratkaistavana? Onko paikkoja mihin ei saa mennä, nojata, astua tai koskea? Pääseekö katsoja esityksestä turvallisesti ja itse kesken pois, jos sellainen tarve ilmenee? Ovatko tilat esteettömiä, jos eivät saako niistä esteettömiä tai miten asia viestitään?

Missä yleisö/katsojat/kokijat ovat? Kuljetaanko esityksessä jonkun johdattamana paikasta toiseen, vai pysyykö yleisö (kokijat) koko ajan samassa paikassa? Istutaanko, seistäänkö vai kenties maataan? Onko teillä selkeä paikka katsomolle vai onko yleisö hajalleen ripoteltu? Saako yleisö itse päättää, valita mitä osaa esityksestä seuraa vai onko katsomissuunta ja katsomisjärjestys määritelty?

Missä esittäjät ovat? Ovatko kaikki koko ajan näkyvillä vai mahdollisten kulissien tai elementtien takana tai toisessa tilassa? Jos esitys kiertelee ja liikkuu, seuraavatko muut esiintyjät kokijoiden mukana vai odottavatko omissa pisteissään? Vaihdetaanko (mahdollinen) rooliasu ja rekvisiitta toiseen tilassa kokijoiden edessä vai piilossa?

Materiaali. Ottakaa esille kaikki muistiinmerkitsemänne materiaali. Voitte halutessanne jaotella kaikki pienet ’kohtaukset’ ja paloitella ne. Kerääntykää yhdessä palapelin äärelle.

Seuraavaksi lähdetään päämäärätietoisesti ja kunnianhimoisesti tähtäämään kohti esitystä. Liitetään harjoitteet ja tekeminen perustellusti tähän tähtäimeen, esitykseen valittuihin aiheisiin. Tehdään liike- ja improharjoitteita, poimitaan materiaalin runsaudesta kohtauksia, otetaan mukaan halutut, kiinnostavat, yllättävät käänteet, valittua aihetta ilmentävät ja myös sen esittämistä kiehtovasti hämmentävät ja ristiriitauttavat kohdat, kootaan palasista esitys.

Esimerkkinä pilttiprojektin esityksen ”Miksi ei?” löyhä esitysjärjestys.

Ala-aula 1. osa: Miksi ei, toisin näkeminen ja kokeminen. 2. osa: Leikki. 3. osa: Asukasjuhla, Naapurintie 12-26. 4. osa: Nuotiopiiri.

< < Takaisin esityksen kokoaminen-sivulle