ESITYS
Ennen esitystä. Kuolen. Miksi ihminen rääkkää itseään näin? Olen istunut vessassa koko päivän, anteeksi nyt täytyy mennä oksentamaan. Voi ei, unohdin kotiin sen hienon haarukan, minkä halusin tuoda, sen josta olen puhunut koko ajan, mistä nyt saan haarukan? Jos mulla ei ole haarukkaa niin se koko esitys on pilalla, mietin vain koko ajan sitä haarukkaa ja se kohtaus ei toimi jos ei ole haarukkaa. Ok, käytän sitä haarukkaa joka mulla on ollut harjoituksissa. Se on poissa, se ilmoitti vain mulle että on kipeä, ettei pääse! Mitä nyt tehdään, perutaanko me koko esitys, ai paikkaaja löytyi jo, huh. Taas oksettaa, jännittää niin paljon että kädet ja jalat vaan tärisee. Mitä jos ei tulekaan ketään katsomaan tai jos ne ei tajua mitään ja lähtevät kesken esityksen pois? Sehän olisi kamalan noloa! Ai olet kahdelle ihmiselle joskus esittänyt, joista toinen nukahti… jaa. Mitä jos mä unohdan sen järjestyksen, joo sitten vaan jatkan ja joku auttaa, joo. Joo täytyy rauhoittua nyt välillä, keskittyä. Ihanaa lämmitellä ja päästellä, voi vitsi me ollaan tehty hieno juttu! Me! Tässä on ihan älyttömästi kaikkea, yleisö ei ole koskaan nähnyt mitään tällaista. Tsemppiä! Nyt sitä yleisöä tulee, mä kuulen niiden äänet. Tsemppiä! Aaaah, oksettaa! Hiljaisuus.

Muistilista
- Sopikaa kaikkien kanssa yhdessä, milloin saavutaan paikalle, voiko tulla jo aiemmin valmistautumaan ja mikä on se aika, jolloin kaikkien pitää viimeistään olla paikalla?
- On ilmoitettava hyvissä ajoin suoraan ohjaajalle, jos on sairaana tai myöhässä. Muuten koko työryhmä huolehtii ja huolestuu.
- Antakaa jokaiselle mahdollisuus tutustua käsiohjelmaan tai muuhun esitykseen liittyvään tiedotusmateriaaliin, jos niitä ei ole aiemmin nähty.
- Varatkaa tarpeeksi aikaa ennen esitystä, jotta tilaa jää ”vapaalle hölötykselle”, mahdollisille eväille, vessarumballe, keskittymiselle ja lämmittelyille.
- Kesken esityksen tai esityksen valmistautumisvaiheessa ei päivitetä statuksia tai muuten pyöritä netissä, vaan ollaan läsnä koko työtyhmälle ja tulevalle esitykselle.
- Omat tavarat pidetään sovitussa tilassa. Varmistakaa, että myös esiintyjien omat puhelimet ovat äänettöminä/suljettuina. Mikään ei ole niin kammottavaa kuin oman puhelimen ääni kesken esityksen.
- Esityksen valmistelua; mahdollisten lavastusten, rekvisiitan ja puvustuksen paikoilleen vieminen. Jokainen huolehtii omistaan ja tietää missä minkäkin pitää olla. Niiden viemistä ei kannata jättää viimeiseksi, juuri ennen esitystä tapahtuvaksi tehtäväksi.
- Ennen esitystä ei juoksennella juttelemaan katsojille, paitsi jos sellainen osa kuuluu esitykseenne.
- Annetaan jokaiselle ryhmäläiselle myös oma rauhoittumisen hetki.
- Koko ryhmä mukaan lämmittelyihin.
- On tärkeää, että aikaa on myös ohjaajan viimeisille ohjeille ja tsemppaamiselle.
Keskittäviä ja rentouttavia harjoituksia, keholle, hengitykselle ja äänelle.
Venyttelyä. Menkää lattialle makaamaan. Jokainen etsii itselleen paikan, jossa on hyvä olla. Sulkekaa silmät. Pyörittele hartioita, kurottele käsillä kattoon, venytä kyljet, pyörittele päätä, potki rennosti jaloilla. Paina selkää lattiaan. Käykää samalla mielessänne läpi esityksen järjestystä, kohta kohdalta.
Perusasento. Seiso tukevasti, jalat lantionleveydellä ja polvet joustavat. Huoju eteen, taakse ja sivuille. Etsi itsellesi sopiva kohta, jossa seisot tukevasti jalat maassa tasapainossa ja rentoutuneena. Kädet roikkuvat rentoina vartalon sivulla. Hytkyttele ja anna tulla perusääntä.
Rullaus. Ota lantionlevyinen haara-asento. Taivuta päätä eteenpäin ja paina alas. Aloita nikama nikamalta selkärangan rullaaminen koko ajan alemmas uloshengityksen rytmissä. Pää pysyy koko ajan rinnassa ja pyöreänä. Polvet menevät koukkuun. Käsien viistäessä lattiaa jää sinne hengittelemään ja jousta polvia. Nouse hitaasti ylös, selkä pyöreänä, ruoto vähitellen suoristuu. Pää nousee viimeisenä.
Haukottelua. Pyritään saamaan aikaiseksi haukotus. Huulet kevyesti yhdessä. Alaleukaa lasketaan alaspäin ja hengitetään voimakkaasti nenän kautta. Haukotellaan estottomasti ja suu kunnolla auki nautiskellen. Harjoitus rentouttaa äänielimiä.
Hengitystä . Ajatusten siirto kehoon. Jalat lantion leveydellä, kädet sivulla ja polvet pehmeinä (ei lukittuna taaksepäin). Rennon asennon merkitys on suuri, jännitys lukitsee koko kehon, äänen ja hengityksen. Suun kautta ilmaa sisään, keho pullistuu, ei jännity. Pallea rentona, ilmaa huulien välistä. Ääni uloshengityksellä, ääni liikkuu suussa.
AOUM. Tunne missä ääni resonoi: A soi rintakehässä, O soi kaulan ja kurkun tienoilla, U soi poskissa ja nenäonteloissa ja M soi päässä ja resonoi myös huulissa. Käy läpi tämä alue yhden hengityksen aikana. Tee useita kertoja, hengittele välillä. Voit kokeilla eri äänenkorkeuksia, mutta kuitenkin niin että ääni virtaa helposti ja pakottamatta.
Hissi. Kuvittele olevasi hissi, joka nousee. Aloita alhaalta niin, että matala ääni tulee vatsanpohjasta ja nousee päähän asti, jolloin myös äänen korkeus nousee. Hytkyttele samalla. Vie hissi takaisin alas.
Rakkauden huutoa. Huudetaan eri voimakkuuksilla ”Mä rakastan sua!” . Huudetaan aivan lähelle, viereiseen huoneeseen, ikkunasta pihalle, pihan toiselle puolelle, viereiseen kortteliin, vastarannalle, kaukaisuuteen…