Museonjohtajan huone

Tervetuloa Teatterimuseoon! Olen museonjohtaja Hanna-Leena Helavuori. Täällä museossa voit tutustua teatterin eri aloihin ja historiaan, sekä itse kokeilla, miten roolihahmon voi luoda tai saat testata kuvanluku- ja käsikirjoitustaitojasi.

Tietoa löytyy suomalaisen teatterin historiasta, sekä muiden maiden teatterista samoilta aikakausilta kuin Skene -teatterissa on näyttämöitä ja lavastuksia: Antiikin Kreikasta, keskiajalta, Shakespearen ajalta, barokkiteatterista ja 1900-luvun kurkistusluukkunäyttämöstä ja nykyajan teatterista.

Romeo ja Julia -pelissä voi kokeilla, miten lavastus, näyttelijäntyö, roolipuku ja ohjaus vaikuttavat teatteriesitykseen ja huomaat, miten eri tavoilla sama asia on mahdollista esittää.

Voit valita Romeo ja Julia -näytelmän parvekekohtauksen esitettäväksi klassiseen, nykyaikaiseen tai japanilaisen tyyliin. Voit myös sotkea aikakausia toisiinsa esimerkiksi siten, että valitset klassisen lavastuksen, nykyaikaisen Julian ja japanilaistyylisen Romeon. Miltä näyttää? Naurattaako?

Teatteri, näyttämö ja lavastus -osiossa tutkaillaan, minkälaisissa erilaisissa paikoissa teatteria on eri aikoina esitetty ja miten ajatukset ja näkemykset lavastuksesta ja ovat muuttuneet.

Teatteri, kuten taide yleensäkin, on aina suhteessa ympäröivään yhteiskuntaan ja siinä vallitsevaan tilanteeseen, ajan henkeen. Sen vuoksi näyttämö ja lavastustekstien mukana nousee esiin paljon yleistä historiaa. Yhteiskunta, siinä vallitsevat poliittiset ja taloudelliset olosuhteet ja esimerkiksi tekniikan kehitys, asettavat ne rajat ja ehdot joissa teatteri eri aikoina on toiminut ja toimii.

Roolipuku. Pääset vierailemaan usean suomalaisen näyttelijän pukuhuoneeseen. Voit tutkia näyttelijöiden roolipukuja eri vuosilta ja samalla saat tietää mielenkiintoisia asioita heidän elämästään ja urastaan. Saat myös itse kokeilla, mitä roolipuku kertoo sinulle?

Jos haluat, voit tutustua myös esityspukujen historiaan. Minkälaisia esityspuvut ovat eri aikoina olleet, ja mitkä asiat ovat vaikuttaneet pukujen ulkonäköön? Lisäksi tarkastellaan valokuvien kautta, miten suomalaisissa esityksissä eri aikoina on esitetty esimerkiksi antiikin kreikkaa tai keskiaikaa.

Näyttelijäntyötä esitellään vertailemalla suomalaisia teatterivalokuvia. Tähän osaan liittyy tehtäviä, joissa voi kokeilla, mitä kuvat kertovat sinulle?

Näyttelijäntyö on katoavaa ja usein ainoita dokumentteja näyttelijäntyöstä ovat valokuvat. Niistä voidaan lukea erilaisia asioita näyttelemisen tyylistä ja painotuksista sekä näytelmien tulkinnoista eri aikoina.

Osa esityskuvista on valittu sillä perusteella, että näytelmää on esitetty vuosikymmeniä, niillä on pitkä esitystraditio. Samasta kohtauksesta eri esityksistä otettuja kuvia ja rinnastetaan keskenään ja katsotaan, mitä kuvat kertovat. Esimerkiksi Aleksis Kiven Seitsemästä veljeksestä on valittu kohtaus, jossa veljekset opettelevat lukemaan. Ensimmäinen kuva on Suomalaisen Teatterin esityksestä vuodelta 1898 ja tuorein Tampereen Työväen Teatterissa 2008.

Käsikirjoitusosassa voit harjoitella kirjoittamista erilaisten harjoitustehtävien avulla. Omia roolihahmoja voit tehdä rakenna roolihenkilö -testissä. Apukysymysten johdattamana kirjoitat juonia, kohtausdialogeja ja ehkä oman näytelmän.

Ohjaajatyö. Ohjaaja, siinä merkityksessä kun me sen nykyään ymmärrämme, koko esityksen kokoavana voimana tuli teatteriin vasta 1800-luvulla. Eri aikoina ja eri ohjaajilla on toisistaan poikkeavia ajatuksia siitä, minkälaista teatterin ja esitysten pitäisi olla. Teatterissa tapahtuu jatkuvasti vallankumouksia kun uusi sukupolvi tuo esittelee ja toteuttaa oman teatterinäkemyksensä. Tietyin väliajoin samankaltaisia vaatimuksia siitä, minkälaista teatterin tulisi olla, nousee esiin. Tässä osassa tarkastellaan merkittävien Eurooppalaisten teatterinuudistajien kautta länsimaisen teatterin kehitystä.

Valosuunnittelu. Antiikin Kreikassa, keskiaikaisella torinäyttämöllä ja Shakespearen ajan ulkoilmanäyttämöillä esiinnyttiin päivällä eli ainoastaan valoisana aikana, jolloin eritystä valaisua ei näkyvyyden vuoksi tarvittu. Sisällä esiinnyttäessä tarvitaan aina valoa. Jos ei ole valoa, ei näkyisi mitään eikä ketään.

Tekniikan kehitys on huomattavasti vaikuttanut teatterivalaisuun. Aikaisemmin oli tärkeää, että saatiin näyttelijät ja lavasteet näkymään katsomoon. Nykyään, kun valaistustekniikka ja laitteet ovat aina vain kehittyneempiä, tarkemmin säädeltäviä valolle on tullut uusia tehtäviä ja sen taiteellinen merkitys esityskokonaisuuden osana aina vain kasvanut.
copyright yhteys palaute tuki